Co je slogan
Slogan je efektivní, atraktivní a prospěšný nástroj pro prezentaci produktu nebo firmy. Jedná se o krátký útvar, který může mít charakter hesla, verše, vtipné hlášky, nebo myšlenky. Slogan má vzbudit zájem, měl by být stručný, krátký, má pobavit, provokovat, zaujmout, probudit zvědavost.
Slogan je ovlivněný atmosférou ve společnosti, aktuálními hodnotami, situací a prospěšností firmy pro kterou je vytvářen. V jeho stylu pojetí se odráží i styl doby. Proto nám některé retro slogany mohou dnes připadat úsměvné. Pozor ale na to, že hranice mezi vtipným a směšným sloganem je velmi tenká i dnes.
Slogany z éry totality
Za úspory hodnotné zboží
Sýr – zdravý doplněk každého jídla
Televise – malé kino doma
Vysavač Standard, nejlepší pomocník při úklidu
Křížové setí, více chleba pro naše děti
Denně mléko všem a všude!
Chladnička Elektrosvit – pomocnice v domácnosti
Pragomix zkrátí přípravu pokrmů na vteřiny
Blahobyt z práce – spokojenost úspor
Kolik klasů, tolik hlasů
V čem je prospěšnost sloganu?
Slogan by měl být součástí budování značky. Jde o snadný a přitažlivý způsob zakotvení firmy v povědomí klientů. Slogan je nezbytný pro reklamní kampaně, kde jeho pomocí odlišíme produkt nebo firmu od ostatních nabídek. Slogan přitáhne pozornost. Je nezbytnou součástí budování značky. Pokud je dobře napsaný, získá rychle sympatie a zájem naší cílové skupiny.
Zásady sloganu
- Vystižení podstaty prospěšnosti, přínosu firmy nebo produktu v několika slovech
- Vtip – není podmínkou, ale sluší
- Stručnost a snadná zapamatovatelnost
- Jedinečnost, originalita, rozpoznatelnost
- Cílení na emoce a specifika cílové skupiny
Jak vytvořit slogan
Tvorba sloganu není jednoduchá. Ne všichni mají schopnost vtěsnat obsah a podstatu do přesně padnoucí sexy formy. Někdy může vzniknout paskvil, který nadělá víc škody než užitku. Ostatně jde o jednu z nejtěžších copywriterských disciplín. Proto, pokud si nejste jistí, přenechejte jeho tvorbu raději odborníkovi.
A jak na to?
1. Hoďte nápady na papír
Předpokladem ke zdařilé tvorbě sloganu je znalost cílové skupiny. Povědomí o tom, co můj klient potřebuje, jaké řeší problémy, jak mu může moje firma pomoct. Pište, co vás v tomto směru napadne. Krátce, stručně, vypíchněte to podstatné.
2. Najděte vazby
Přečtěte si, co jste napsali. Některé pojmy budou dominovat. Přitahovat pozornost, uvíznou. Sepište je a vyhledejte k nim souvislosti, vazby. Kombinujte je, spojujte, nacházejte synonyma, jiné možnosti jejich vyjádření. Hrajte si se spojeními a s významy.
3. Návrhy sloganů
Zkuste si napsat několik spojení ve formě potencionálních sloganů. Držte se zásady, že by měl být slogan originální, jedinečný, ale také pochopitelný. Neutečte ve své vášni k originalitě daleko od meritu věci. Pokud máte smysl pro humor a dokážete ho do sloganu implantovat, máte bonus navíc.
Tři tipy specifického postupu:
1. Aliterace.
Jde o systém, kdy se na začátku slov v jedné větě opakuje stejné písmeno, nebo stejná skupina hlásek. Je to jedna z možných forem, se kterou si můžete pohrát.
Nástěnka na nové nápady
Královna komod
Postel pro pohodáře
2. Postavení paralelních slov nebo frází za sebou
Tento způsob může přinést nečekaný a velmi silný výsledek.
7 dní. 7 tisíc za osobu. Plný servis.
Celý byt. Celý rok. Čistý vzduch.
Nemažeš. Nejedeš.
3. Titulky.
Osobně se někdy nechávám při tvorbě sloganů inspirovat titulky. Sbírám je. Když vidím někde zajímavý titulek, který přitáhne moji pozornost, pobaví, je jiný než ostatní, zapíšu si ho do svého zásobníku. V případě potřeby, nebo když jsem už hodně unavená, mrknu. Nekopíruju, ale většinou mě nakopne inspirace a dostanu nápad.
Příklady sloganů
Závěrem několik zdařilých sloganů současných firem a produktů. Mimochodem, i těmi se můžete nechat inspirovat. Rozumíme si? Inspirovat, ne je kopírovat.
I banku můžete mít rádi (AirBank)
Kdo nečte blesk, ví kulový! (Blesk)
Draze jen chutná. (Braník)
Důvod ke změně (Direct Pojišťovna)
Vyjímečně hořký. Výjimečně dobrý. (Fernet Stock)
I muži mají své dny (Fernet Stock)
Když musíš, tak musíš (Fidorka)
Tady je svět ještě v pořádku (Globus)
Levněji to nejde (IKEA)
Proklatě dobré kuře (KFC)
Pro život, jaký je (Kooperativa)
Mattoni už není (Mattoni)
Dotkni se slunce (Metaxa)
Tak chutná volnost (Nestea)
Když nevíte coby, najdete to v OBI (OBI)
Život je hořký. Bohudík. (Radegast)
Jedno nás spojuje (Staropramen)