Přeskočit na obsah
Home » Blog » Fotografie: Kde brát a nekrást

Fotografie: Kde brát a nekrást

Určitě jste to už zažili. Napsali jste článek a neměli k němu vhodnou fotografii. Zrovna včera jste sice vyfotili bombastický západ slunce, jenomže ten nemůžete přilepit k článku o páření chroustů, o tom, jak svařovat dráty nebo jak se naučit háčkovat. Nene, ani snímek roztomilé kačenky, která ťapká po břehu rybníka na zeleném pažitu, nebude to pravé ořechové.

Přines Šmudlo!

Vzpomínám, jak jsme v redakci, kde se člověk fotografiemi brodil (před pár desetiletími i doslova), vybíhali obden kvůli pořízení relevantního snímku do ulic. Naše svérázná editorka zavelela: Přines, Šmudlo – a my, vyzbrojení foťákem, šli hledat. Něco, nebo někoho vhodného pro ilustrační foto.

Takže jsem na ulici třeba prosila uřícenou paní s nákupní taškou, aby chvíli postála, že potřebuju snímek té narvané tašky. Moje děti by mohly vyprávět, kolikrát posloužily jako model k článku o zdražování školních pomůcek, o správné výživě nebo o týraných dětech.

Kde tedy brát a nekrást?

Vytvářejte databázi vlastních snímků. Dneska má foťák v mobilu každý. Fotit tak můžete prakticky neustále. A motivy? Záleží, čemu se věnuje vaše firma, blog nebo redakce časopisu. Fotografujte ale i běžný život. Když ráno posedíte u kávy, když pracujete, když jdete po ulici, když se s někým setkáte u oběda.

Pro tematicky zaměřené snímky si vyhraďte třeba celý den. Pořiďte co nejvíc fotografií v prostředí, kde podnikáte, kde se pohybujete, které tématu odpovídá. Nafoťte snímky relevantních předmětů, detailů, činností, materiálů a podobně.

Jak fotky třídit?

Vytvořte složky, kam budete fotky ukládat. A ukládejte jen kvalitní snímky. Fotografie s rozmazanými a nedefinovatelnými objekty buď vymažte, nebo si je ponechte pro případ, že se jednou rozhodnete psát sci-fi nebo horory.

V galerii v počítači označte složky názvy, které odpovídají zaměření vaší firmy, blogu nebo časopisu. Pokud například píšete blog o vaření, budou vaše složky pojmenované: Suroviny, Koření, Bylinky, Maso, Náčiní… atd. Není od věci vytvořit i složky související, jako Kuchyň, Jídelna, Restaurace, Lidé při jídle, Posezení na terase, Nábytek, Cukrárny, Prodejny.

Při mé práci potřebuju složek velké množství. Například Kancl, Psací potřeby, Redakce, Noviny, Bloky, ale také Emoce, Lidé, Ulice, Dopravní prostředky, Sport… a milión dalších. V redakcích se nezabýváme jediným tématem, ale zpracováváme materiály z nejrůznějších oblastí. V takových případech je dobré vytvářet i podsložky.  

Hodit se může každá blbost

Víte, kolikrát se mi stalo, že jsem smazala fotografii, s tím, že ji nebudu potřebovat? A o dva měsíce později jsem si řekla: Sakra! Jak by se mi teď hodila! Jednou jsem například vyfotila značku Zákaz vjezdu. Fotku jsem použila a vymazala. Co s pitomou značkou. Později jsem psala článek o rekonstrukci silnice a neměla žádný ilustrační snímek.

Foťte to, co vám padne do oka. Třeba pěkně prostřený stůl, detail příboru, hrnku s kávou, probouzející se ulici. Když motiv zaujal vás, zaujme také čtenáře. Snímek se může později hodit i několikrát. Mimochodem hrnek s kávou nebo psací stůl jsou evergreeny vhodné jako ilustrační foto ke spoustě témat. Neměly by proto chybět v žádné databázi. Třeba ve složce s názvem Relax nebo Práce.

Ostatně, hodit se vám může i zmiňovaný západ slunce. Proč byste ho měli mazat, když může být šik k článku, ve kterém přejete klientům krásnou dovolenou?

Proč databázi fotografií?

Je pravidlem, že magnetem k získání pozornosti čtenářů je kromě dobře vytvořeného titulku a perexu také úvodní fotografie. Proto jejímu výběru věnujte pozornost. Jestliže máte obsáhlou databázi, máte i z čeho vybírat.

Když databázi netvoříte, nemáte kam sáhnout. Pak šílíte hodinu před vydáním článku, jak sehnat vhodný snímek. Nutíte nebohé potomky a příbuzné do pozic a rolí, které jim sedí asi jako frak starému, opelichanému vlkovi. Aranžujete nahonem něco, co vytvořeno ve spěchu nakonec působí spíš komicky, než přitažlivě.

Pozor na autorská práva

Někdy máme nutkání použít k článku fotografii, kterou jsme našli někde na sociálních sítích. Nedělejte to. Můžete tak porušit autorská práva. Za pár týdnů vás pak osloví Standa z Horní Dolní, který je autorem snímku a bude požadovat náhradu za porušení autorských práv. Pokud o fotografii moc stojíte, domluvte se s autorem, zda ji můžete použít. V takovém případě ale nezapomeňte uvést jméno autora pod snímek.

Fotobanky s nabídkou snímků zdarma

Opatrně nakládejte také se snímky z volně dostupných fotobank, jako je Pixabay, StockSnap.io, Unsplash, Pexels, Negative Space, Gratisography, Startup Stock Photos a podobně. Nabízejí velký výběr free fotografií, přesto dejte pozor. Zaměřte se na snímky, které jsou označené jako Creative Commons Zero nebo Public Domain. S takovými fotografiemi můžete volně nakládat. Je dobré mrknout také na podmínky jednotlivých fotobank. V některých případech je použití snímku vázáno například k uvedení jména autora.

Fotografování objektů a lidí

Pokud fotíte lidi, je dobré mít jejich souhlas k použití snímku. V případě dětí potřebujete souhlas rodičů – a rovnou říkám, dejte velký pozor. Dnes je situace docela jiná, než byla před třiceti lety, kdy jsem v novinařině začínala. Vyfotit jen tak paní s taškou na ulici, usmrkanýho kluka u domu, jako jsme to běžně dělávali, už dnes tak jednoduché není.

Trochu jiná situace je v případě veřejných akcí, kde organizátoři v rámci GDPR upozorňují návštěvníky dopředu, že z akce budou pořizované snímky. I tak je ale pro klid na frontě lepší se s lidmi, které fotíte, raději domluvit, jestliže chcete fotografii zveřejnit.

Co se fotografování objektů týče, opatrnost je třeba i tady. Například na fotografii s automobily by neměly být rozpoznatelné značky, na domu jméno rodinky, která tu žije a podobně. Pokud váháte, zda něco neporušujete a nejste si jistí, zkuste najít odpověď na internetu. Jednotlivé související zákony tady bývají celkem dobře komentovány a vysvětleny. Případně zvolte jinou fotografii.

Jaký snímek použít jako titulní?

Titulní fotografie k článku musí přitáhnout. Snažte se, aby byla originální, neobvyklá, aby upoutala na první pohled a byla zajímavá obsahem i zpracováním. Když vyberete správně, postará se titulní snímek o zvýšení přitažlivosti článku.

Motiv titulní fotografie by měl sedět k tématu článku. Dávejte přednost spíše světlým snímkům. Tmavá fotografie může ve čtenáři vyvolat nepříjemný pocit. I když některým tématům může slušet třeba tvář zakomponovaná do tmy.

Největší pozornost přitahují snímky, na kterých jsou děti, lidé nebo zvířata. Velkou službu ale udělá i kvalitně zpracovaný detail. Nafocený ze skvělého úhlu, dobře zaostřený, s působivou hloubkou pozadí.

A odpověď na všetečné proč

Vytvoření vlastní databáze snímků je jedním z dalších kroků k posílení vlastního brandu. Vaše texty + váš styl + váš pohled na svět. Snímky s vaším otiskem. Čtenáři vaše fotografie po čase rozeznají od snímků jiných autorů. „Rukopis“ každého fotografa, ať profíka nebo amatéra, bývá nezaměnitelný. Nemluvě o dobrém pocitu, který budete mít z práce, pod kterou se můžete bez zaváhání podepsat.

Přeji vám dobré světlo a pevnou ruku.

Ano, chci získávat informace a tipy z oblasti copywritingu, žurnalistiky, psaní článků, blogu, tvorby časopisů a zpravodajů a souvisejících témat. Potvrzuji, že odesláním emailu souhlasím se zasíláním informací o novinkách a obchodních sdělení (maximálně 1x týdně). Svůj souhlas můžu kdykoliv zrušit. Odesláním emailové adresy současně vyjadřuji svůj souhlas s ochranou osobních údajů GDPR.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

× Můžu pomoct?
Ověřeno MonsterInsights