Ručně psané blahopřání, poděkování, dopis k významné životní události, se už moc nenosí. Postupem doby jsme vzájemnou komunikaci včetně zmíněných forem zautomatizovali. Od časů ručně psaných kartiček, pohlednic a dopisů, kdy reflexe vztahu k příjemci byla často podpořená i zdobným písmem nebo spontánní malůvkou, jsme podobu přání zúžili na stručný a často až neosobní pozdrav na sociální síti, v SMS nebo emailové zprávě. Možná se maximálně někdy vybičujeme k tomu, že na internetu vyhledáme přednastavené grafické vzory, kde stačí jen trochu pozměnit text…
Když nám na někom záleží
Když na Facebooku čtete pod profilem desítky přání k narozeninám, bývá to nudné a tak trochu i smutné čtení. Tím nechci naznačit, že byste měli vymýšlet originální přání pro každého, kdo patří do dvoutisícové skupiny vašich facebookových přátel. Roli v tom, jak s textem naložit, hraje váš vztah k dotyčné osobě.
V případě, že se jedná o člena rodiny, o přítele, o někoho, na kom vám záleží, potom si s textem dejte určitě víc práce. Chopte se obsahu stylem, aby příjemce i bez podpisu poznal, kdo mu přeje. A pokud jde o významnou událost, jako je svatba a podobně, tak volte ručně psanou podobu. V současné hektické době jde o zajímavý bonus, který příjemce překvapí a potěší.
Příklad:
„Milovaný bráško. I když už nevyrážíme na čundry tak často, jako dřív, zůstane svět tím báječným místem k posunování smutných i šťastných hytláků. Umíš to ocenit stejně jako já, protože oba máme hluboko v sobě usazený odkaz táty s mámou. Jejich lásku k přírodě, k volnosti, jejich strach, smysl pro humor, vítězství, prohry, sílu, ale taky démony, prodřenou duši, a umění oddělit špatné od dobrého. Tohle nás bude pořád držet pohromadě, i kdybychom se jeden druhému v tom blázinci kolem ztratili. Ať se svět třeba v prdel obrací, budu tu vždycky pro Tebe. Všechno nejlepší!“
Rozlišujte, komu píšete
Uvedené přání jsem kdysi napsala bratrovi, když se ocitl v poměrně nejednoduché životní situaci. Všimněte si personifikace, i toho, že jsem si dovolila ostřejší výrazy.
Podobný osobní přístup, ovšem bez extrémního duševního odhalování a vulgarismů, byste mohli volit v textu, určeném pro klienty. Třeba v případě velikonočního přání, které budete rozesílat emailem, messengerem, po skypu a podobně.
V mnoha ohledech má smysl rozepnout si knoflíky u krku, zahodit kravatu a kašlat na formální styl. Jasně, míra neformálního přístupu záleží na tom, kdo vaši cílovou skupinu tvoří. Jiný text napíšete majitelům hotelů a jiný klientům, kteří od vás kupují počítačové hry. V obou případech by ale měl být v textu patrný váš otisk.
Přání pro klienta
Když se dozvíte, že váš VIP klient slaví kulaté narozeniny, nebo úspěšně obhájil diplomovou práci, případně obdržel významnou cenu, zapomeňte na email. Takové situace vyžadují blahopřání na zvláštní kartě nebo formou dopisu. Nemusí být psané ručně, ale určitě musí být ručně podepsané a odeslané poštou, nebo předané osobně.
Mělo by přesahovat rámec obvyklého komunikačního klišé. Můžete si pomoct třeba vzpomínkou na některý z projektů, na kterém jste společně pracovali. A jako doušku vložit, co pro vás spolupráce s klientem znamená.
Příklad:
„Je to skoro tři roky, kdy jsme společně začali pracovat na obsahu Vašeho webu. Ten čas, kdy jsme k sobě nacházeli cestu, přeli se, přesvědčovali, abychom nakonec zjistili, jak mnoho máme společného, pro mě velmi znamenal. Když jsme spolu nedávno večeřeli, abychom oslavili obrovský úspěch Vaší firmy, uvědomila jsem si, kolik zkušeností jsem díky spolupráci s Vámi získala. Děkuji za ně. A k dnešnímu životnímu jubileu Vám přeji zdraví, optimismus, elán a stále nové, neotřelé nápady.“ (Úryvek přání, které jsem psala v roce 2019 panu H.K.)
Přání pro kamaráda, pro člena rodiny
Přání kamarádovi, příbuznému, by mělo obsahovat hustý insight – emocionálně vytuněnou myšlenku, kterou infikujte nějakou společnou vzpomínkou. Měli byste ji šikovně zakomponovat do textu tak, aby nebyla samonosná, a přitom byla srdcem celého obsahu přání. Stačí si vzpomenout na to, co vás spojovalo, spojuje a tím text protkat.
Příklad:
„…Nikdo nám roky nevrátí. Taky nám ale už nikdo nevezme, co jsme cestou posbíraly. Každý bílý vlas nese stopy slz a problémů, které jsme musely řešit. Každá vráska je důkazem toho, že jsme se nepřestaly smát. Těžko nás něco zlomí a ve vztahu k životu jsme zůstaly své. Takže Ti milá … přeju konečně pořádný tornádo. Takové, které jsme si vysnily tehdy v létě na Vysočině. Takové, které s sebou vezme pryč všechno špatný a dopřeje Ti hluboký nádech. Přeju Ti lásku, protože na rozdíl od těch mladých, my už víme, co s ní. Přeju Ti upřímnost, protože je nedostatkovým zbožím. A přeju Ti pohodu, zdraví, štěstí a všechny ty drobnosti, co dělají život životem. Krásné narozeniny!“ (Blahopřání pro kámošku B.V., z roku 2014)
Přání k Velikonocům, k Vánocům, k Novému roku
Střídmost často prospěje věci víc než rádoby vtipné veršovánky, které jste obšlehli někde na netu. Pro lidi, na kterých vám záleží, volte cestu osobního, personifikovaného přání. A pro ty ostatní vymyslete něco neutrálního, ale nápaditého a svého.
V první řadě si uvědomte, co konkrétní svátek znamená pro vás. V jaké podobě vám vyhovuje a kdy se v něm cítíte fajn. Co z vašeho pohledu tento svátek vnáší do života, čím vaše dny naplňuje. Pak už jen stačí do přání zakomponovat body, které jste si poznamenali na papírek. V případě rozesílaných emailů klientům se můžete zmínit o svém úspěchu (ad Nový rok). Obecně pak neuškodí, když si ze sebe uděláte i trochu legraci.
Příklad:
„Barvy máme až za ušima a naše slepice vytáčejí nepřetržitě Linku bezpečí. Přesto jsme se vzchopili, abychom vám popřáli i letos k svátku jara: Vězte tedy, že všechno, co není špatný, je pořád ještě dost dobrý. Všechno, co není úplně černý, je pořád ještě plný barev. Přejeme vám veselé a barevné Velikonoce!“ (Přání, které jsem rozesílala přátelům v loňském roce.)
Příběhy frčí
Příběh zpestří každý text. Klidně do obsahu přání zakomponujte krátkou historku. A volte raději historku s vtipnou pointou. Když umíte kreslit, pokuste se o komiks. Mějte ale na paměti, že přání patří do krátkých textových forem a neměli byste se proto rozmáchnout do románu.
A ještě něco, snažte se při psaní myslet pozitivně, abyste dobrou náladu vyslali i prostřednictvím své pohlednice, nebo dopisu.
Přeji vám hodně inspirace, radosti a spokojených příjemců.