Byznys se nekompromisně přesouvá na internet, zejména na sociální sítě. V ringu se volí jiné zbraně, než před deseti lety. A kdo si nechá ujet vlak, nemusí už nikdy nastoupit.
Jedním z nejúčinnějších nástrojů online marketingu je propracovaný copywriting. Dobře cílené texty na blogu, webu nebo sociální síti mohou rozsekat konkurenci na hadry a v srdci klientů zanechat citelný otisk. V následujícím článku najdete rady jak na ně.
1) POZNEJTE CÍLOVOU SKUPINU
K tomu, abyste textem zasáhli srdeční komoru potencionálních klientů, musíte nejprve poznat cílovou skupinu. Vědět, pro koho píšete, co čtenáři očekávají a jaké jsou jejich potřeby. Jinak se stane, že milovníkům chilli, natěšeným na mexickou kuchyni, podáte ruské vejce v aspiku. A s tím vás pošlou… No, vždyť víte kam. Více o cílové skupině si přečtete tady.
2) DODEJTE TEXTŮM VŮNI PŘÍBĚHU
Stručný výčet vlastností produktu patří do popisku v e-shopu. Pokud ale píšete článek na blog, s cílem strhnout dav, jděte na to jinak. Zaměřte se na potřeby, přání a touhy cílové skupiny. A když čtenářům dodáte jako bonus příběh, kde hrajete vy a emoce, pak šílet skutečně mohou.
3) PIŠTE, JAK VÁM ZOBÁK NAROSTL
Netvořte slohová cvičení bez svého otisku. Klienti poznají, když se schováte za přetvářku. A naopak ocení, když vás v textu vystopují. Pište, jak vám zobák narostl. Ovšem v mezích a stylem, který odpovídá cílové skupině. Odpusťte si vulgarismy, klišé, patos a fráze. Pište sami za sebe, ne za příručku, kterou jste si koupili.
Nezapomeňte taky každý článek zkontrolovat než ho pustíte do světa. Vyčistit od překlepů, pravopisných a stylistických chyb.
4) OMEZTE PŘÍDAVNÁ JMÉNA
Když překořeníte pokrm, nebývá k jídlu. To stejné platí o článku. Jestliže do každé věty nacpete hromadu přídavných jmen, bude text drhnout. Nikdo ho nedočte a podstata se utopí ve slovní omáčce. Zakažte si superlativy, bacha na ně. Důraz na kvalitu zboží dostatečně vyjádříte i komparativem (druhým stupněm přídavných jmen).
5) NEEXHIBUJTE
Napsat na prodejní blog nebo stránky tu a tam krátký post o sobě, není nic špatného. Dokonce takové články prospívají vztahu s cílovou skupinou. Čtenáři se dozví, že nejste jen přelud, ale někdo z masa a kostí. S podobnými příspěvky ale opatrně. Myslete na to, že stránka má nabízet především produkty, a tak ji nemůžete zahltit osobními výlevy. Pokud jste nevyléčitelní psavci, zaveďte si raději blogy dva. Produktový a osobní.
6) UDRŽUJTE DYNAMIKU TEXTU
Už jste určitě narazili na článek, který měl ambice utahat vás k smrti. Nekonečná souvětí, uvařená ve spisovatelském deliriu, měla jediný efekt. Uspávala. V zájmu vašich čtenářů volte proto kratší, svižné věty. Když už jdete do souvětí, pak ho zbytečně nepěchujte zájmeny, přídavnými jmény, ale kořeňte dobře volenými slovesy. Ta dodají textu potřebnou dynamiku a čtivost. Několik dobrých rad najdete v tomhle článku.
7) PIŠTE I PRO OKO
Lehkost čtení podpoří také dobře ukočírovaná grafika. Netvořte jednolité textové slepence. Dělejte odstavce, vkládejte mezititulky, důležité pasáže zvýrazněte a občas mezi odstavce švihněte obrázek.
8) NEZAPOMEŇTE NA VÝZVU K AKCI
Každý článek, zaměřený na prezentaci produktu, má končit výzvou k akci. Čtenář si neřekne: „Aha, teď se mrknu do e-shopu, ten produkt tam někde najdu a koupím.“ Ze stránky vám jednoduše uteče. Když mu ale pod článkem nabídnete tlačítko s pokynem „Tudy do e-shopu“ nebo „Ukázat produkt“, navedete ho tam, kam potřebujete. Zvědavost jen málokomu dovolí ignorovat něco, na co může kliknout. 🙂